Van de ethische keuze naar de logische keuze
Even voorstellen: wij zijn Multitude, het creatieve bureau dat je al 10 jaar kent! Je hebt ons werk voor verschilmakers als Fairphone, Triodos en Marqt ongetwijfeld gezien – of zelfs gebruikt. Als B Corp agency maken we met ethische branding al 10 jaar impact voor een nieuwe economie, en daar zijn we trots op. Maar we willen meer. Systeemverandering gaat niet over één nacht ijs, en daarom gebruiken we dit jubileum om terug te blikken, én vooruit.
1
Eerlijkheid duurt altijd het langst.
We zagen bij onszelf én bij onze opdrachtgevers, dat handelen vanuit intrinsieke waarden en dicht bij jezelf blijven altijd loont. Of dat nou nu, morgen, of over 10 jaar is.
2
Futureproof? Geen future zonder proof.
Waar je 10 jaar geleden al een schouderklopje kreeg bij een papieren verpakking in plaats van plastic, komen bedrijven daar nu niet meer mee weg. Lege beloftes en een gebrek aan bewijslast worden niet meer geaccepteerd – gelukkig maar. Daarom is bewijslast altijd een integraal onderdeel van elke merkstrategie die we ontwikkelen – en dat blijft zo. Waarom? Het is het enige echte wapen tegen greenwashing.
3
Duurzaam en sociaal ondernemen is geen keuze.
Maar de standaard. Zo moeten we bijvoorbeeld van de term sociaal ondernemen af. Henk Jan Beltman – CEO van Tony’s Chocolonely – zei het al treffend: als je je vuilniszak steeds in de tuin van de buurman zet, ben je asociaal. Doe je dat niet, ben je niet sociaal, maar normaal.
4
Eén verschilmaker kan al het verschil maken.
Want merken zoals Fairphone, Marqt, Triodos en SPARK doen het niet alleen voor zichzelf: die laten de hele keten zien dat het anders kan. Wat zij doen, wordt de nieuwe norm. Daarmee versnellen we met onze opdrachtgevers de transitie naar de nieuwe economie.
5
Geen branding zonder strategische wortels.
Goede ideeën en initiatieven verdienen het om goed uitgedacht te worden. Zo verankeren ze zichzelf in de nieuwe economie. Onze strategie legt een sterk fundament onder de verschilmakers van morgen. Ook over 10 jaar weten we namelijk dat een goede basis, nog steeds de baas is.
6
De route van A tot Z, niet van A tot B.
Kun je je plek in de nieuwe economie veroveren met alleen een nieuwe website, alleen een nieuwe strategie, of alleen een campagne? Natuurlijk niet. Daarom maken we alles van A tot Z, van merkstrategie tot website, van visuele identiteit tot campagne. Daarmee kun je vooruit, kijk maar.
7
Ontwerpen doe je voor alle zintuigen.
Goede branding is meer dan alleen een visueel plaatje. Het raakt, het inspireert, het zet aan tot actie. Dus gaan we de komende tijd een multi-zintuiglijke brand experience neerzetten, waarin we alle zintuigen prikkelen – zien, maar ook horen, ruiken, voelen, proeven. Wacht maar af!
8
Radicale keuzes voor een radicaal nieuwe economie.
De wereld verandert. En snel. Dus kan het niet ethisch? Dan doen we het niet. Zo lieten we ons al B Corp certificeren en gaan we de komende tijd een ethische marketingmethode ontwikkelen.
9
The inconvenient truth heeft goede branding nodig.
De transities zijn niet mals en het tempo ligt te laag. Gelukkig jagen ethische organisaties consumenten en overheden aan om de knop om te zetten. Des te belangrijker dat branding doeltreffend en toegankelijk blijft. No worries: daar zijn wij voor.
10
Bubbels zijn er om te doorbreken.
In 2025 werken we daarom voor alle SDG’s. Bold statement, maar er zijn genoeg transities die door impasses heen kunnen breken met een flinke dosis strategie en creatie. Na 161 verschilmakers in 21 sectoren, gaan we met het SDG House in kaart brengen hoe we daar zo snel mogelijk alle SDG’s van kunnen maken.