Planet

Alles wat je de wereld instuurt heeft een footprint: je social mediakanaal, je website, je campagnes en je advertenties. Wist je dat je die footprint kunt verkleinen met o.a. energiezuinig design en groene hosting? Zo reken je die footprint uit – en krijg je ‘m naar beneden:

 

  • Groene hosting

    Als het internet een land was, was het het zesde vervuilende land ter wereld. Snel overstappen op groene hosting, dus.

    • Hardware specifiek geselecteerd op energiegebruik en milieu impact? Je vindt het bij Greenhost.
    • Nog zo’n server, Antagonist, die ervoor zorgt dat jouw website op groene stroom draait.
  • Advertentie uitstoot

    En als we toch aan het meten zijn: weegt de uitstoot van je advertenties (voor de samenleving) op tegen de resultaten die je boekt (als bedrijf)? Eerlijk duurt het langst!

    • Reken hier gemakkelijk de footprint van jouw advertenties uit. 
  • Sustainable digital design

    Die footprint gaat ook omlaag door duurzaam te ontwerpen. Deze handleidingen geven daar een mooi inzicht in:

    • Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom duurzaam ontwerpen.
    • Nieuwsgierig naar de ecologische footprint van je website? Bereken ‘m hier. Voor een gedetailleerde analyse kan je hier kijken. 
    • Oef, de gemiddelde digitale designer produceert per jaar evenveel CO2 als een enkele vlucht van Amsterdam naar Lissabon. Hier wat tips om dat naar beneden te brengen. 

People

Denk even terug aan de laatste campagne of website die je maakte. Welke mensen laat je daarin zien? Voor wie is die campagne of website bedoeld? Zijn ze goed te begrijpen of te gebruiken voor mensen met een beperking? Heb je er met een inclusief team aan gewerkt? Target je je doelgroepen – en waarom? Kloppen de claims die je maken, of nemen ze een voorschot op een gunstig toekomstscenario? Al deze keuzes dragen eraan bij wie mee mag doen in het universum van je merk – en wie niet.

Privacy 

Ben je lekker op weg, ga je mensen in de uitrol weer in de hokjes stoppen waar we nou net vanaf wilden. Goed nieuws: dat hoeft niet meer.

  • GDPR proof tools

    Gebruik je nog Mailchimp en Google Analytics? Er zijn ethische alternatieven zat, kijk maar:

    • Email
      • Een ethisch, privacy-proof en gemakkelijk te gebruiken nieuwsbrief platform. Klinkt te mooi om waar te zijn? Niet bij EmailOctopus.
      • De beste ethische keuze: open source. Als het nieuw voor je is, is het even wennen, maar de kans op ethische foutjes is veel kleiner. En zo moeilijk is het niet: hier leer je het.
      • Of bekijk deze 100% GDPR proof email service.
      • En wist je dat je e-mailbox ook letterlijk een stuk schoner kan? Elke mail die je opslaat en verstuurt kost energie. Die e-mailhandtekening die oproept om alleen noodzakelijke mails te printen? Pas die maar aan naar: think before you send. 
    • Google Analytics 
      • Plausible is makkelijk in gebruik en – uiteraard – een privacyproof alternatief op Google Analytics.
      • Nog meer data nodig? Matomo is een goed en meer uitgebreid alternatief dan Plausible.
  • Targeting zonder tracking

    Fijne zet: verschuif van personalisatie naar relevantie. Hoe? Door contextual advertising. Zo heb je geen cookies meer nodig!

  • Social media alternatieven

    Merken die al helemaal zijn gestopt met Meta (o.a. Patagona & Lush) hebben een privilege: hun vertrouwensband met hun gebruikers is zo sterk dat ze niet afhankelijk zijn van sociale media. Ben je zelf niet in de positie om met sociale media te stoppen? Er zijn alternatieven en ook zonder advertentiebudget valt er organisch een hoop te winnen:

    • Misschien heb je het al voorbij zien komen na Twitter’s nieuwe CEO: Mastodon. Een goed ethisch alternatief!
    • Niet alleen voor gamers, maar een betrouwbaar online alternatief om met je doelgroep te connecten: Discord.
    • Een ode aan Marie Kondo: Mohi. Deze rommelvrije app is volledig gebaseerd op mond-tot-mond reclame.
  • Manipulatief design

    Laat je je gebruikers een eerlijke keuze maken, of ontwerp je je omgeving zo dat ze kiezen waar jij baat bij hebt? Als je je product goed neerzet, heb je geen manipulatief design nodig.

Nieuwsgierig naar meer?

We delen graag onze kennis met je.

Stuur ons een bericht