Creatieve strategieën schrijven voor B Corps: hoe doen we dat?

maart 11, 2021

Bij Multitude houden we ons de hele dag bezig met branding: hoe brengen we merkverhalen op de best mogelijke manier over? Het antwoord verklappen we meteen: door een strategisch fundament te leggen onder alles wat we maken. Want goede branding is heel iets anders dan goede smaak. Over smaak valt te twisten, maar een goede brandingstrategie biedt helderheid en houvast. Daarmee krijg je grip op het creatieve proces!

 

Als B Corp gecertificeerd creatief bureau brengen we missiegedreven organisaties verder met branding. Die branding ‘bouwen’ we op een strategisch fundament, want daarmee kun je blijvend bouwen aan je merk en aan je herkenbaarheid. Maar hoe schrijf je een heldere strategie en waar begin je? In het kader van B Corp Month leggen we graag uit hoe we missiegedreven organisaties helpen met het schrijven van een heldere strategie.

Stap 1. Zet de basisuitgangspunten op een rij 
Als sociale onderneming staat impact voorop. Maar met het ‘sociale verhaal’ alleen kom je er niet. Wat zijn de de doelgroepen van je dienst of product? Welke maatschappelijke missie wil je vervullen en welke barrières ervaren je eindgebruikers daarbij? Hoe los jij die barrières op, terwijl je ook nog werkt aan een betere wereld? En welke boodschap vertel je op welk moment in je klantcommunicatie? Bij Multitude ligt dit strategische fundament aan de basis van al onze projecten. We geloven er heilig in dat creativiteit essentieel is in je merkstrategie. Pas als de basis goed ligt, kun je verder werken aan content die je raakt en (digitale) middelen die je graag gebruikt.

Stap 2. Formuleer jouw missie 
Jouw missie is een concrete vertaling van het bestaansrecht van jouw onderneming. Het is een dieperliggende, sociaal maatschappelijke motivatie achter de identiteit van jouw organisatie. Wat zijn de drijfveren van jou en je werknemers? Wat zeggen je klanten over je?  Wat zijn jouw kerncompetenties, KPI’s en propositie? Een goede missie beschrijft zowel je bestaande purpose als nieuwe. Het omvat jouw kernboodschap en vertaalt wat het belang is van jouw onderneming binnen de maatschappij.

Stap 3. Bekijk je visie in breder perspectief
Wat is de ambitie van je organisatie? Om deze stip op de horizon te kunnen zetten, is het van belang dat je ontwikkelingen, trends, maatschappelijke context en klantbehoeften in kaart weet te brengen. Onze opdrachtgevers zijn vaak visionair: ze kijken verder dan vandaag en morgen. In welke wereld leven we over 10 jaar, en hoe krijgen we hun eindgebruikers mee in dat scenario?

Stap 4. Wat wil je bereiken?
Spreek vanuit je ambitie. Wat is jouw BHAG (Big Hairy Audacious Goal)? Wees niet bang om in grote termen te denken, en denk hierbij zowel aan de interne als externe ontwikkelingen van jouw onderneming. Dus: over X jaar ziet de wereld er zo uit, en ons aandeel daarin is A, B of C.

Stap 5. Plaats jouw ambitie binnen het toekomstperspectief 
Hoe maakt jouw onderneming nu echt sociaal-maatschappelijke impact? Welke maatschappelijke kwesties zijn voor jou relevant en welk standpunt heeft jouw organisatie ten opzichte van deze kwesties? Als sociale onderneming of B Corp heb je de unieke positie om een thought leader te worden op (groeiende) maatschappelijke thema’s. Die positie versterkt niet alleen de missie en visie van je onderneming, maar ook je positie binnen de maatschappij. Het is daarom van belang dat al je maatschappelijke drijfveren terugkomen in je merkcommunicatie. Laat zien wat je doet om maatschappelijke impact te maken. Leg uit hoe je dit aanpakt, en wees transparant over de onderdelen waar verbetering te behalen valt. Je B Corp certificering behalen kan daar een belangrijk onderdeel van zijn. Zo word je onderdeel van een community van missiegedreven organisaties die ambitieus inzetten op verschillende maatschappelijke kwesties. Je B Corp status is daarom een goede manier om inzichtelijk te maken hoe je missie concreet impact oplevert.

Meer weten over de juiste branding voor B Corps?

Stuur Rozemarijn een bericht!