Ken je het concept rondom ‘Crossing the chasm’ van Geoffrey Moore? Het gaat over vijf verschillende segmenten in de markt waar je je als organisatie kan bevinden: innovator, early adopter, early majority, late majority en ‘laggard’ (achterblijver). Als organisatie wil je dan graag de sprong maken van de vroege markt (innovator, early adopter) naar de mainstream markt (early en late majority). Deze groep bestaat namelijk uit de meeste mensen, en daar maak je de meeste impact. Vaak ben je je als organisatie bewust in welk segment je je bevindt. Maar hoe beweeg je in de juiste richting?
Laten we het meteen maar verklappen: met de juiste strategie, branding en marketing. Wanneer je namelijk als organisatie een vernieuwend product, idee of dienst hebt, is het soms lastig om je doelgroep mee te krijgen en nieuwe doelgroepen aan te spreken. In de transitiefase van oude economie naar nieuwe economie is het goed om je hier bewust van te zijn. Je doelgroep zal namelijk per segment veranderen. Van een kleine, enthousiaste groep pioniers (innovator), naar een grote, kritische groep eindgebruikers (early/late majority). Wil je de stap naar de mainstream market maken en je impact vergroten? Dan is het dus belangrijk om je marketingstrategie aan te passen naar de stap die je maakt. Elke sprong verwacht een gedragsverandering van je eindgebruikers, en dat lukt niet zomaar.
Hoe ontwikkel je de juiste marketingstrategie?
Natuurlijk is dat voor iedereen weer anders, en valt dat niet zo 123 in een stappenplan te gieten. Toch zijn er vaak een aantal basisprincipes die je kunt doorlopen:
Stap 1: Doe onderzoek naar je markt en doelgroep.
- Kies de juiste doelgroepen en breng pains en gains in kaart. Luister hierbij goed naar je potentiële eindgebruikers. In de nieuwe economie is de markt een wisselwerking tussen organisatie en klant, en dus geen eenrichtingsverkeer meer. Wat heeft jouw doelgroep nog niet, en hoe kun jij dat oplossen?
- Wie zijn je concurrenten (bijvoorbeeld uit de oude economie), en wat doen zij anders dan dat jij doet?
Heb je hier hulp bij nodig? Boek een Story Model workshop bij ons. In deze workshop zoomen we uitgebreid in op jouw doelgroep.
Stap 2: Positioneer je product of service en branding. Hiermee bedoelen we dat je je onderscheidende vermogen en boodschap moet definiëren. Belangrijk is dat je hierbij de juiste, authentieke toon ontwikkelt – zowel in copy als visueel – die een eerlijke en transparante representatie van jouw organisatie is. Nieuwsgierig hoe je dat het beste kan doen? Mail ons, en we leggen uitgebreid ons “Brand the Change” workshop aan je uit.
Stap 3: Ontwikkel vervolgens een marketingstrategie waarin je de behoeften van de doelgroep en jouw onderscheidend vermogen bij elkaar brengt. Dit doe je door per doelgroep te bekijken welk stukje van jouw identiteit het beste aansluit. Vervolgens zet je kort en duidelijk uiteen wat je doelen zijn, en hoe je ze gaat bereiken.
Stap 4: Kies de juiste kanalen om je boodschap over te brengen: heb je bijvoorbeeld een campagne nodig of misschien een sterke contentstrategie? Kortom, breng in kaart hoe je jouw potentiële klant kan bereiken. Voor Stap 3 en 4 gebruiken we bij Multitude een contentmatrix, waar we je doelgroep en missie samenbrengen. Deze delen we natuurlijk graag met je!
Stap 5: Ontwikkel aansluitende, aantrekkelijke content. Alleen met een eerlijk en goed verhaal krijg je consumenten mee. Nieuwsgierig hoe zo’n nieuwe visual identity er uit kan zien die past bij jouw (marketing)strategie? Neem eens een kijkje bij onze cases.
Tot slot: blijf vernieuwend. Als je achter de rest aan blijft hobbelen bouw je geen loyale band met je eindgebruikers op. Verdiep je daarom in je achterban en blijf ze een stap voor.
Klaar voor de volgende sprong naar de mainstream market?
Wij maken van de ethische keuze, de logische keuze. Stuur ons een berichtje en wij stippelen de route voor je uit!
Mail Rozemarijn