Vorige maand kondigden we aan dat we B Corp gecertificeerd zijn. Dat betekent dat we bij de community van bedrijven horen die maatschappelijk gedreven ondernemen. Maar wat hebben onze opdrachtgevers daaraan? En wat maakt werken met een bureau als dat van ons anders dan anders?
Bij Multitude werken we al sinds het prille begin voor verschilmakers; organisaties die geloven dat iets beter kan en moet. Onze B Corp certificering is daarmee een welkome bevestiging dat we als creatief bureau het juiste pad bewandelen en de organisaties waarmee we werken ‘waard’ zijn. Dankzij gedeelde waarden binnen de B Corp community zijn we in staat betere relaties te bouwen met opdrachtgevers en worden we uitgedaagd om onszelf constant scherp te houden over wat het nu echt betekent om een impact bedrijf te zijn.
Hoe maken we met onze diensten en producten impact voor klanten?
Wij beschouwen opdrachtgevers niet zomaar als een nummertje. Voor ons is iedere samenwerking een mogelijkheid om bij te dragen aan de duurzame transitie naar een mooiere en betere wereld. Wij geloven er sterk in dat progressieve organisaties de sleutel zijn voor die verandering en zien (digital) purpose branding als cruciaal onderdeel om bewustwording en verandering te manifesteren. Met ons werk voor verschilmakers hopen wij ons steentje te kunnen bijdragen aan de duurzame ontwikkelingsdoelen (Social Development Goals).
Hoe dat er concreet uitziet? Onze samenwerkingen met bijvoorbeeld Marqt, Sungevity en Women Inc. zijn daar een goed voorbeeld van.
De ethische keuze als eerste keuze
Winkelen bij duurzame supermarkt Marqt betekent dat iedereen in de voedselketen een eerlijk loon verdient. Helaas zijn producten die beter zijn voor de planeet, vaak duurder, en daarom in de meeste gevallen niet de eerste keuze van de consument. Multitude is al sinds 2012 de creatieve partner van Marqt en daarmee verantwoordelijk voor het ontwerp, de copy, storytelling, social media en content creatie. Om ervoor te zorgen dat de consument bij Marqt weloverwogen beslissingen kunt maken, zorgen wij er consistent voor dat wat wij ontwerpen en schrijven zowel overtuigend als eerlijk is. Sinds de start van onze samenwerking, heeft Marqt zich kunnen uitbreiden van 3 winkels in 1 stad naar 13 winkels in 4 steden. We hebben de visuele identiteit van Marqt ontwikkeld tot een samenhangend en sterk merk dat herkenbaar en recht door zee is, met een unieke tone-of-voice.
Bouwen aan Nederlands’ grootste dakrevolutie
Zonne-energie is de toekomst! Sungevity schakelde ons in om te helpen bij hun transformatie van start-up naar scale-up. Samen gaven we vorm aan de groenste missie van Nederland: elke huiseigenaar laten overstappen op zonne-energie. We maakten een volledig nieuwe website, van strategie tot UX, copywriting tot illustraties, waarmee Sungevity kan groeien. Voordat we begonnen aan het ontwerp, namen we de tijd om aan een strategische roadmap te bouwen, die ervoor gezorgd heeft dat Sungevity, 1 week na de launch, haar eerste commerciële doelen al haalde. Met het nieuwe platform kan Sungevity campagnes sturen, stukken van opinieleiders publiceren en zowel nieuwe als bestaande klanten van informatie voorzien.
Gendergelijkheid moet de norm zijn, niet de uitzondering
Toen feministisch platform WOMEN Inc. haar vijftiende verjaardag vierde, vroegen ze ons om een groter en beter online platform te bouwen. Met contrastrijke kleuren, gedurfde typografie en intelligente illustraties is het nieuwe digitale huis van WOMEN Inc. toegankelijk en intuïtief, waardoor ze nieuwe wegen inslaan met een volwassen, krachtige en professionele esthetiek. Is vechten voor gelijke genderrechten nog steeds nodig? Helaas wel. Want wist je dat vrouwen hun hele carrière € 300.000 minder verdienen dan mannen? En dat hart- en vaatziekten bij vrouwen vaker over het hoofd worden gezien, omdat de zorg vooral gebaseerd is op het mannelijk lichaam? Dat is slechts een fractie van de dingen waar WOMEN Inc. naar streeft. Van nieuwsgierige nieuwkomers tot doorgewinterde feministen: bij womeninc.nl kan iedereen aan de slag met maatschappelijke thema’s in zijn / haar / x eigen leven.
De B van Benefit
Een B Corp zijn betekent ook, en vooral, impact maken binnen de thema’s; mens, milieu en maatschappij. Wat doen we binnen onze eigen organisatie wat bijdraagt aan het groter maken van missiegedreven organisaties?
- We dragen actief bij aan een inclusieve maatschappij door het volgen van trainingen, bezoeken van musea en lezingen en het monitoren van onze werkprocessen en communicatie
- We zetten maatschappelijke thema’s op de agenda
- We zorgen ervoor dat belangrijke (kwetsbare) doelgroepen en thema’s bovenaan de agenda komen te staan
- We doen er alles aan om mogelijkheden te kunnen creëren voor medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt
- We werken op maandelijkse basis pro bono voor organisaties die wel een goed idee hebben, maar niet de financiële middelen
- We besteden aandacht aan de mentale gezondheid van ons personeel en bouwen ruimte voor systematische verbetering
- We zijn actief bezig met het verduurzamen van onze bedrijfsvoering en (leveranciers)netwerk
Hoe zien we de komende 5 jaar voor ons?
In de komende jaren blijven we als creatief (digitaal) bureau intern groeien als plek waar iedereen zich thuis voelt, ongeacht verschillen in (culturele) achtergrond, opleiding, ervaring, opinie, politieke overtuiging en interesses. Bij een groeiend team hoort ook een groeiende skillset, die we zullen blijven inzetten voor organisaties die een verschil maken, zodat we actief blijven bijdragen aan de duurzame transitie. Als B Corp streven we ernaar om binnen de eerste drie jaar nog beter te scoren op de B Impact assessment. Want we geloven er sterk in dat we nooit zijn uitgeleerd en dat er altijd plaats is voor verbetering.
Is B Corp iets voor jou?
De B Corp certificering is hét bewijs dat jouw organisatie transparant, ethisch en duurzaam opereert. Benieuwd of jouw organisatie in aanmerking komt voor de certificering of heb je vragen over het proces? Wij helpen je graag op weg!
Neem contact op