Voor deze editie van onze rubriek “Koffie Met” interviewden we onze visueel ontwerper Floris van Driel over zijn eerste project: een nieuwe website voor politieke partij BIJ1.
Hey Floris, leuk dat we even virtueel een koffie drinken. Kun je wat vertellen over jouw functie bij Multitude en wat die precies inhoudt?
Ik ben nu ongeveer sinds 2,5 maand visueel ontwerper bij Multitude. Mijn precieze rol is nog niet helemaal gedefinieerd. Ik heb ervaring in zowel print als digitaal ontwerp, en vanuit mijn achtergrond heb ik ook wat ervaring binnen art direction, conceptueel denken en het verzinnen van campagnes (inclusief copy en strategie). Bij Multitude hoop ik vooral de strategische kant van het verhaal wat meer te gaan ontplooien. Dat mijn rol echt meer zal, gaan richting onderzoeksgebaseerd ontwerpen, research doen, UX onderzoek doen en daarop gebaseerde concepten bouwen. Ik hoop dat ik daar veel kansen voor krijg, maar let’s see where it goes!
Hoe ben je bij Multitude terecht gekomen?
Ik heb op de kunstacademie nog les gehad van Rozemarijn. Zij, David en Nick waren destijds al bezig met Multitude oprichten, dus ik hield altijd al een oogje in het zeil. Ik vind het heel tof om te zien hoe Multitude ontwikkeld en gegroeid is. Twee jaar geleden heb ik al een keer gesolliciteerd, maar uiteindelijk zelf gekozen om iets anders te gaan doen. Dus nu kon ik het niet nog een keer afslaan en wilde ik hier heel graag komen werken! Vooral ook omdat ik al een hele lange tijd de drang voel om iets positiefs te doen met ontwerp. Ik denk niet dat we zelf direct heel veel kunnen veranderen in de wereld, maar we kunnen wel een positieve bijdrage aan deze veranderingen leveren. En dat vind ik heel belangrijk.
Je mocht je baan bij Multitude meteen aftrappen met een superleuk project: BIJ1. Hoe was dat?
Spannend. Een website voor een politieke partij maken, en dan bedoel ik niet zomaar een politieke partij, daar hoort een hele hoop gevoel van verantwoordelijkheid bij. Het was ook intens, want er was een hele strakke deadline met de Tweede Kamerverkiezingen die er natuurlijk over een maand aankomen. Tegelijkertijd zat ik nog te midden van mijn onboarding, was alles digitaal, had ik mijn collega’s nog niet eens in real life ontmoet… Het was een vrij intense leerschool, maar wel heel erg leuk!
BIJ1 stond voorheen bekend als Artikel1 en werd in 2016 opgericht door activiste Sylvana Simons. Kun je wat meer vertellen over wat BIJ1 nu doet?
BIJ1 streeft naar een inclusieve samenleving. Dus ze willen eigenlijk de stem zijn, of worden, van iedereen die zich niet geholpen voelt door de Nederlandse Staat op dit moment. Eigenlijk zou je ze kunnen definiëren als een soort radicaal maatschappelijk geluid. Ik hoop niet of ik ze nu tekort doe met deze beschrijving, haha.
Wat maakt BIJ1 een verschilmaker?
Ik denk dat BIJ1 een verschilmaker is omdat ze politiek op een hele andere manier willen bedrijven dan dat op dit moment gebeurt. Daarnaast zijn ze natuurlijk de eerste – en vooral op dit moment ook de enige – politieke partij die zich expliciet uitspreekt tegen institutioneel racisme.
Wat was het probleem van BIJ1 waar jij een oplossing voor mocht ‘ontwerpen’?
Er waren vooral veel technische uitdagingen, gericht op toegankelijkheid. Bijvoorbeeld de look & feel van de backend, wat voor soort content er op de website gezet kan worden en het toegankelijk maken van die content zodat iedereen makkelijk iets kan uploaden. Daarbij hebben we in het ontwerp rekening gehouden met moderne functionaliteiten zoals een audioplayer en toegankelijkheid voor ReadSpeaker functies.
Tegelijkertijd is het natuurlijk een campagnewebsite. BIJ1 mikt dit jaar op zo’n drie zetels in de Tweede Kamer. Voor een partij die op dit moment gebaseerd is op vrijwilligers met een bottom-up structuur en geen subsidies, is een activerende website waar de bezoeker zich meteen betrokken voelt dus essentieel.
In welke aspecten komt dat activerende terug in de website die je hebt ontworpen?
Hoewel de nieuwe website er compleet anders uitziet dan de vorige website van BIJ1, zit dat activerende aspect vooral in de detaillering. Bijvoorbeeld een “Doe mee!”-knop die mee scrollt op de website, waardoor de bezoeker op ieder moment de kans krijgt om zich aan te melden of een donatie te doen. Daarnaast hebben we een zoekfunctie toegevoegd voor een makkelijkere navigatie, kunnen de programmapagina’s audio-vertaald worden en is er op iedere pagina een woordenlijst met uitleg geïntegreerd, bijna als een voetnoot. Het leesbaarder en toegankelijker maken van de website is in al deze veranderingen continu leidend geweest.
Wat heeft de eindgebruiker daaraan?
Ik denk dat, vooral vanuit een functioneel oogpunt, de nieuwe website een stuk makkelijker te gebruiken en te navigeren is. Daarnaast is de website een stuk visueler geworden en toont het echt wie BIJ1 is; welke mensen er achter zitten en de energie die ze willen uitstralen. BIJ1 wordt niet makkelijk toegelaten tot de gevestigde orde – ironisch gezien precies waarom ze bestaan. Ik denk, en hoop, dat deze nieuwe website echt laat zien dat BIJ1 Nederland voor iedereen toegankelijk wil maken, en streeft naar een eerlijker politiek beleid voor iedereen.
Wat kunnen de programmamakers van BIJ1 met de nieuwe website bereiken?
BIJ1 heeft met de nieuwe, toegankelijke website al enorm veel succes geboekt op hun fundraisers doordat iedere bezoeker met één klik op de knop kan doneren. Daarnaast denk, of hoop ik, dat het voor de programmamakers nu een stuk makkelijker is om de website aan te passen. We hebben de website nu op WordPress gebouwd, waardoor iedereen met een login er makkelijk mee kan werken zonder tussenkomst van een developer. Dat stelt BIJ1 in staat om veel dynamischer campagne te voeren.
Wat denk jij dat er verandert voor politieke partijen nu ze campagne moeten voeren binnen de anderhalvemetersamenleving?
Er stond toevallig een artikel in de Volkskrant, waar het ook over BIJ1 ging. Daarin werd gesproken over alle (relatief) nieuwe politieke partijen en hoe moeilijk het voor ze is om tijdens de samenleving waarin we nu leven campagne te voeren en zetels te winnen. Je kunt natuurlijk niet meer zomaar op straat gaan staan en iedereen een flyer in de hand drukken. Alles gebeurt nu online, nog meer dan ooit. Je moet je goed profileren op social media, nieuwsbrieven sturen, een goede website hebben. Politieke partijen zijn overgeleverd aan algoritmes en zoekmachines. Ik denk het een hele grote uitdaging is voor partijen zoals BIJ1 om mensen te overtuigen. Er zijn genoeg gekke online dingen te bedenken, de vraag is alleen; hoe bereik je mensen en zien mensen wel waar je allemaal je energie in steekt?
Waarom heeft Nederland BIJ1 nodig volgens jou?
Het afgelopen jaar hebben we binnen Nederland collectief gezien dat er behoorlijk wat ongelijkheid is en dat onze samenleving niet zo inclusief is als we hopen. BIJ1 staat voor gelijke rechten en kansen voor iedereen, en houdt daarmee een spiegel voor aan Nederland. Dit kan best confronterend zijn voor veel mensen, maar ik denk dat we uiteindelijk allemaal gebaat zijn bij een samenleving waarbinnen iedereen zich gewaardeerd voelt. Om deze transitie te maken is een partij die dingen fundamenteel durft te herdenken enorm belangrijk.
Om af te sluiten op een wat persoonlijkere noot; wat doe je graag in je vrije tijd tijdens de lockdown?
Ik hoor wel echt bij de cliché groep mensen die brood is gaan bakken en meer is gaan koken, haha. Ik vond koken altijd al leuk, maar dat is echt enorm toegenomen. Daarnaast ben ik ook veel meer gaan tekenen. Op dit moment ben ik met het ontwerp van een lettertype bezig!
Wat leuk! Dus je bent wel graag creatief met je handen bezig?
Ja, dat heb ik echt nodig om uit mijn hoofd te komen. Vooral nu we alles binnenshuis doen, vind ik het na een dag werken heel moeilijk om niet te blijven doormalen. Het enige wat echt helpt is iets doen met m’n handen. Hoe cliché het ook is, brood bakken is dan natuurlijk de ideale bezigheid.
Waar gaan we jou kunnen vinden zodra we deze pandemie achter ons kunnen laten?
Ergens in een nachtclub, hangend in een geluidssysteem, op de eerste nacht dat het weer kan. Geen grap!
Hoe gaan wij als creatief bureau om met blinde vlekken?
De weg naar inclusie binnen een creatief bureau kan soms voelen als twee stappen vooruit en één stap terug. Daarom hebben wij besloten zo transparant mogelijk te communiceren over de dingen die we leren en de stappen die we maken.