Elke website slaat informatie over jou op. Waar je op klikt, wat je interessant vindt, welke websites je nog meer open hebt staan. Niet iets waar je altijd bij stilstaat als je zelf goed bezig bent met het onder de aandacht brengen van je product, organisatie of evenement. Wil je niet dat het zoekgedrag van je doelgroep meteen leidt tot targeting van je concurrenten? Lees dan verder.
Want data verzamelen kan op verschillende manieren. Wij hebben zelf lange tijd gebruikgemaakt van Google Analytics – de meest gebruikte optie, omdat het eenvoudig en duidelijk is. Toch ligt Google regelmatig onder vuur vanwege schendingen van de AVG, en daarmee het schenden van jouw privacyrechten als Europese burger. Google slaat bijvoorbeeld gegevens op in de VS, waardoor de Amerikaanse inlichtingendienst kunnen meekijken naar jouw online gedrag.
In juli 2023 verplicht Google gebruikers om over te stappen naar Google Analytics 4. Deze versie houdt mogelijk beter rekening met de AVG (dat weten we nog niet), maar bij Multitude wachten we daar niet op. We zijn al eerder overgestapt naar privacyvriendelijke aanbieders op basis van ons onderzoek naar ethische marketing (resultaten vind je hier!). En om jou als lezer op deze website te beschermen, hebben we ook gezocht naar duurzame, ethische alternatieven voor Google Analytics.
Daarom zijn we snel uitgekomen bij Plausible, opgericht in 2019. Plausible is open source, alle servers staan in de EU en draaien op groene stroom. Vijf procent van de winst van Plausible gaat naar het milieu. Plausible biedt een beperkt aantal mogelijkheden (voor ons meer dan voldoende), zodat er geen onnodige CO2 is en we alleen de benodigde gegevens verzamelen. En dat is minder dan je denkt.
Waarom willen we überhaupt gegevens over onze websitebezoekers verzamelen? We willen graag weten welke blogs goed gelezen worden, welke pagina’s het goed doen en welke minder. Daar leren we van en die kennis gebruiken we om beter over ons werk te communiceren.
Benieuwd naar wat we nu van jou weten en waarom, na het lezen van dit artikel?
– Hoe je op dit artikel terecht bent gekomen (bijvoorbeeld via onze nieuwsbrief, of via social media). Met deze informatie proberen we ons bereik te vergroten en meer mensen aan het denken te zetten over ethische marketing.
– Hoelang je dit artikel hebt gelezen. Zo kunnen we bijvoorbeeld analyseren of onze content duidelijk is. Het liefst houden we je aandacht zo lang mogelijk vast en brengen we zo veel mogelijk informatie over.
– Of je nog andere pagina’s op onze website hebt bezocht (neem vooral een kijkje bij onze cases). We zijn natuurlijk ook nieuwsgierig of het artikel je inspireert om mogelijk met ons samen te werken.
Dat is alles wat we van je weten, tenzij je ons een bericht stuurt natuurlijk.