Wereldwijd besteden mensen gemiddeld 2 uur en 24 minuten per dag op social media. Het biedt daarom de uitgelezen kans een verhaal te vertellen, je waardes te delen, en de verbinding met je doelgroep op te zoeken. Doordat ze je gaan volgen, liken en misschien wel op je reageren, bouw je uiteindelijk een diepe connectie. Maar hoe zorg je ervoor dat je doelgroep zich ook echt betrokken voelt en betrokken blijft?
Begin bij een stevige strategie
Zoals altijd heeft goede content een sterke, onderliggende strategie nodig. In een contentstrategie ga je daarom eerst bekijken welk social media platform aansluit bij welke doelgroep. Daarna bepaal je welke informatie je via die weg wil delen. Zo structureer je de verhalen die je aan de verschillende doelgroepen wilt vertellen. Het geeft richting aan het maken van content, en sluit aan bij de doelgroep op het specifieke platform. Voor onze opdrachtgever MDT zijn we bijvoorbeeld op zoek gegaan naar de kanalen waar jongeren zich bevinden en pasten de strategie daarop aan.
Giet je content in formats
Een contentstrategie is niet compleet zonder goede content formats. Dit zijn verschillende, vaste rubrieken waarin je al je content zou kunnen plaatsen. De contentstrategie bepaalt wat voor verhaal je wilt gaan vertellen, content formats bepalen hoe je dat verhaal gaat vertellen. Je gaat dan dus niet zomaar dingen posten, maar je ontwikkelt series en rubrieken. Eigenlijk precies hetzelfde als wat een verslavende serie op Netflix doet, waar je blijft voor de volgende aflevering.
Consistent doorbouwen
Het helpt dat je niet elke week from scratch iets nieuws moet bedenken. Inhoud is namelijk makkelijk voor te bereiden. Zo kun je vooruit plannen, en makkelijk inspelen op belangrijke feestdagen en evenementen. Voor volgers is de herhaling prettig vanwege de herkenbaarheid. Wist je dat je doelgroep namelijk 5-8 contactmomenten nodig heeft voordat ze tot actie overgaan? Hoe herkenbaarder je merk, hoe sneller iemand in actie komt.
Social Media Generator als duurzame oplossing
Samen met onze opdrachtgevers hebben we al heel wat contentstrategieën en -formats ontwikkeld. Toch zagen we dat onze opdrachtgevers moeite hadden om met de formats daadwerkelijk aan de slag te gaan. Niet iedereen heeft bijvoorbeeld dezelfde ontwerpvaardigheden in huis als een creatief bureau. Als duurzame oplossing hebben we toen een nieuwe handige tool ontwikkeld: de social media generator. Zo’n generator ontwikkelen we geheel naar smaak van de opdrachtgever, en is simpel in gebruik. Het enige wat een opdrachtgever hoeft te toe te voegen is een foto of tekst naar wens, en voila, een social post geheel in stijl van het format rolt uit de generator.
Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:
Handig én herkenbaar!