Bij Multitude zijn we niet alleen een hecht team, maar ook allemaal individuen met een eigen verhaal. Samen werken we aan de vooruitgang naar een mooiere en betere toekomst, en helpen we sterke, verantwoorde merken hun duurzame droom te realiseren. Maar waar komt deze passie vandaan? Wat zijn onze persoonlijke beweegredenen om bij Multitude te werken, en vooral, waar streven we naar? Maak nader kennis met Multitude, door de ogen van één van de teamleden. Vandaag; koffie met projectmanager Jet.
Nou Jet, vertel. Van welke koffie gaan je projectmanagementskills helemaal aan?
Van water! En soms een colaatje. Ik drink eigenlijk nooit koffie.
Hoe zijn je eerste maanden bij Multitude bevallen?
Als je onboarding digitaal is, is de overstap naar een nieuwe werkgever aanvankelijk niet zo heel erg anders. Je zit alsnog de hele dag naar een scherm te kijken. Maar nu ik weer een paar keer per week naar kantoor ga, wat meer feeling krijg met onze werkplek en de buurt voel ik me echt onderdeel van het team.
Je bent onze eerste projectmanager. Hoe kreeg je onze organisatie zo snel in de vingers?
Ik werk heel plan- en procesmatig. Ik heb met elke collega 1-op-1 afgesproken, alle project- en strategieplannen doorgespit en me echt volledig ondergedompeld in de projectmanagementtools die jullie al hadden. Het was natuurlijk niet zo dat jullie nog niet aan projectmanagement deden voor mijn komst; maar nu behouden we het goede en maken we het waar mogelijk nog beter. Ik ben echt kansen gaan spotten: wat kan anders, en wat levert dat op – zowel voor Multitude als voor onze opdrachtgevers. Ik mag in die zin echt mijn eigen baan vormgeven, dat is ook precies waar ik naar op zoek was.
Dat kan ik nu al beamen 🙂 Waarom wilde je graag bij Multitude werken?
Jullie missie en jullie esthetiek sloten precies aan op wat ik wil vertegenwoordigen. En ik werk heel graag met creatieven – ik faciliteer het creatieve proces graag en vind het leuk om het hoogste creatieve resultaat na te streven door mijn werk goed te doen. En dat geldt natuurlijk ook voor onze opdrachtgevers: als wij ons werk als bureau goed doen, bereiken onze opdrachtgevers meer impact. Een betere website kan echt bijdragen aan een beter milieu, of aan een ander bewustzijn.
Mooie dingen maken kan voor iedereen. Waarom is het zo belangrijk om voor missiegedreven organisaties te werken?
Wetenschappelijke kennis, of gelijk hebben, is niet genoeg. Mensen gaan pas ‘aan’ als ze worden geraakt met een verhaal dat tot de verbeelding spreekt. En wij kunnen die verhalen als geen ander overbrengen. Met de juiste copy, met de juiste campagnes, met de juiste interacties, en door de combinatie van al die elementen.
Bij Ace & Tate, je vorige werkgever, daagden jullie de hele brillensector uit door te laten zien dat productie van brillen eerlijker, transparanter en goedkoper kon. Wat heb je daarvan geleerd?
Dat het niet zomaar gaat. Verschilmakers hebben echt een lange adem nodig, met een customer journey van soms jaren. De B Corp certificering bij Ace & Tate heeft bijvoorbeeld meer dan 2 jaar geduurd – alle fabrieksprocessen moesten worden doorgelicht. Onze bekendheid was groot, maar als je het bekijkt op wereldniveau is Ace & Tate natuurlijk een heel kleine speler.
Ik geloof juist heilig in innovatieve spelers die de grote spelers uitdagen het anders te gaan doen.
Zonder hen ziet de rest niet hoe het ook kan. En daar ligt een enorm potentieel aan creativiteit: verschilmakers zijn gebaat bij een ander creatief proces omdat ze vaak troublemakers zijn – in de positieve zin van het woord. Ze willen niet de uitstraling en de merkidentiteiten die geassocieerd worden met de status quo. En de belangen van verschilmakers zijn ook anders: Fairphone heeft bijvoorbeeld veel businessmodellen opengesteld voor de hele sector, zodat de door hen opgedane kennis veel breder kan worden toegepast. Dat is echt nieuwe economie vs. oude economie als je het mij vraagt. Hoe je die merkverhalen in de markt zet is onze specialiteit bij Multitude. Ik vind het heel tof om daar aan bij te dragen.
Vind je dat merken een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben?
Ik denk dat merken zich vaak niet realiseren hoe groot hun verantwoordelijkheid is. Wat me bijvoorbeeld fascineert is dat bedrijven hun producten zo ontwikkelen dat ze stuk gaan. Een ledlamp is bijvoorbeeld na een paar jaar stuk, dat is het verdienmodel. Maar wat nou als je geen lampen meer hoeft te kopen, maar licht als product afneemt bij bijvoorbeeld Philips? Dan is Philips erbij gebaat zo min mogelijk lampen te hoeven vervangen, en ontwerpen ze de lampen anders. Thomas Rau, de circulaire architect, vertelt daar heel interessante dingen over in een Tegenlicht-uitzending die ik heel inspirerend vind.
Wat is een droomopdrachtgever van je?
Deze ligt voor de hand, maar ik heb er een goede reden voor: Tony’s Chocolonely. Het eerlijke tegengeluid in een vervuilende / oneerlijke sector laten horen doet Tony’s ook als geen ander, maar daarnaast ligt de focus ook gewoon op de allerlekkerste chocolade maken. Ook als je niet persé veel op hebt met eerlijke producten kopen, wil je alsnog een Tony’s reep omdat ‘ie lekker is en omdat hun branding zo goed werkt. Zo moet het gaan: het tegengeluid als de meest voor de hand liggende keuze.
Ook voor verschilmakers werken?
Multitude is altijd op zoek naar nieuw talent. Wil je ook werken voor opdrachtgevers die werken aan een betere wereld? Laat ons weten waarom we ons werk nog beter kunnen doen met jou aan boord.
Bekijk vacatures