Creative agency Multitude heeft een nieuwe mijlpaal bereikt door de hoogste B Corp score binnen de Nederlandse bureauwereld te behalen. Met een score van 104.8, een stijging van ruim 10 punten ten opzichte van hun eerdere score, zet Multitude vol in op duurzaamheid en maatschappelijke impact.
Een logische ontwikkeling
Na de oprichting van Multitude werd al snel duidelijk dat hun hart lag bij samenwerkingen met missiegedreven organisaties. Een logisch gevolg hiervan was de B Corp certificering in 2020. Rozemarijn Koopmans, medeoprichter van Multitude, legt uit: “Wij waren al een heel missie-gedreven bedrijf, maar door de B Corp certificering hebben we scherper gekregen welke verbeterslagen er nog te maken waren. Dit jaar hebben we met toonaangevend succes de hoogste B Corp score in onze sector behaald.” Multitude werkt met opdrachtgevers als Triodos, Patagonia, Diversion, COC Nederland en Greenpeace.
Wat betekent de nieuwe B Corp score voor Multitude?
“De nieuwe B Corp score is heel belangrijk voor ons,” aldus Koopmans. “Het heeft ons geleerd dat er altijd wel wat te verbeteren is. We zijn nu al bezig met de volgende drie jaar.” Sinds de certificering in 2020 heeft Multitude een significante groei in de B Corp community gezien. “Er is nu echt een B Corp golf door de bureauwereld aan het slaan,” vertelt Koopmans. “Hoe groter die community, hoe beter. Wij willen bijdragen aan die beweging en hebben ons laten screenen door het SDG House om te verzekeren dat elk project onder minimaal één Sustainable Development Goal valt.
De rol van duurzaamheid en ethiek
Voor Multitude is impactgedreven ondernemen geen bijzaak. Koopmans: “Elke opdrachtgever met wie wij werken heeft impactgedreven ondernemen in hun DNA. Geen rekening houden met de wereld om je heen vind ik echt radicaal. Wij zijn ons bewust van duurzaamheid, privacy en mensenrechten en nemen onze verantwoordelijkheid daarin serieus. Onze 3 P’s: planet, people en privacy, zijn de kern van onze aanpak.”
Reacties van opdrachtgevers
De nieuwe score heeft positieve reacties opgeleverd van opdrachtgevers. “Onze manier van werken, die bijdraagt aan hun impact, wordt zeer gewaardeerd. Sommige opdrachtgevers stellen een B Corp certificering zelfs als voorwaarde voor samenwerking,” zegt Koopmans.
Blik op de toekomst
Oprichters Nick Topp en Rozemarijn Koopmans kijken met trots terug op de afgelopen jaren, maar richten zich ook op de toekomst. “We zouden bijvoorbeeld willen dat we eerder haast hadden gemaakt om over te stappen naar een duurzame bank. Maar we blijven onszelf verbeteren en streven naar nog grotere maatschappelijke impact.”
Met deze toewijding en visie blijft Multitude een leidende kracht in de bureauwereld en een inspiratie voor andere bureaus die maatschappelijke waarde willen toevoegen. Zo lanceerde Multitude vorig jaar hun Ethische marketing checklist, die andere bureaus ook kunnen raadplegen bij het opzetten van ethisch verantwoorde campagnes.