Bijna een jaar geleden lanceerden we Het Nieuwe Spelalfabet: de eerste wetenschappelijk onderbouwde namenlijst die de huidige Nederlandse samenleving wél representeert. Na launch kwamen reacties uit alle kanten. Links, rechts, midden, iedereen vond er wat van. Precies het doel, want zo stond iedereen even stil bij de impact van taal. Nu is Het Nieuwe Spelalfabet met de Dutch Creativity Awards ook nog eens bekroond met twee awards! En dat allemaal met €0 budget.
Over de Dutch Creativity Awards
De Dutch Creativity Awards viert jaarlijks ideeën met onbegrensde verbeeldingskracht, toekomstbestendigheid, vernieuwing en spontane inspiratie uit de Nederlandse creatieve industrie.
Goud in de categorie Society: Diversity, Equity & Inclusion
In deze categorie werd gekeken naar creatieve ideeën en oplossingen die Diversity, Equity en Inclusion gerelateerde uitdagingen wist aan te gaan. Met Het Nieuwe Spelalfabet stelde we de wit-mannelijke norm ter discussie. Daarom zijn niet-mannelijke en namen die voornamelijk gedragen worden door mensen van kleur in Het Nieuwe Spelalfabet verwerkt. Volgens de jury wisten we met het Het Nieuwe Spelalfabet het sociale ecosysteem te veranderen, en wonnen we Goud!
Brons in de categorie Culture
Een Culture-nominatie is alleen weggelegd voor projecten die maatschappelijk-culturele waarde toevoegen. Dat doet het Nieuwe Spelalfabet dan ook voor elke gebruiker, want we hebben het platform zo ingericht dat iedereen er mee aan de slag kan. Zo is er een namengenerator ontwikkeld waar je gemakkelijk leert hoe je jouw postcode of naam spelt. Maar ook het memoryspel en de spiekposter bieden geheugensteuntjes voor iedereen die aan de telefoon in de knel komt. De lesbrief geeft docenten handvatten om het gesprek aan te kaarten in de klas, én op gang te houden. Als resultaat is Het Nieuwe Spelalfabet niet zomaar een (wetenschappelijke) lijst, maar echt een tool die mensen kunnen gaan gebruiken in hun dagelijkse leven. Met trots wonnen we daarom Brons in deze categorie!
Bekijk de gehele case hier!