Ook tegen de stroom inzwemmen went. De barrières waar jij het met je organisatie tegen opneemt zijn voor jou gesneden koek, maar voor het grote publiek niet. Hoe krijg je mensen mee in je missie? Rozemarijn vertelt meer over haar ervaring met ondernemers en hun blind spot.
“Het is een bekend gevaar: door een grote dosis voorkennis raak je de verbinding met eindgebruikers uit het zicht. Want ja, you can’t see the label inside the jar. Bij Multitude merk ik dat verschilmakers vaak vanuit intrinsieke motivatie zijn of haar organisatie zijn gestart. Ze hebben een diepgewortelde verontwaardiging over hoe het in hun sector reilt en zeilt. Maar deze verontwaardiging leeft vaak (nog) niet zo sterk onder eindgebruikers. Ze moeten eerst over het probleem worden ingelicht, voordat de oplossing aangedragen kan worden. Een lastig klusje, als je zelf een aantal stappen verder bent en de oplossing al hebt bedacht.
Maar geen zorgen: met een goede communicatiestrategie lijf je het ‘outsider perspective’ in in je merkverhaal. Met inmiddels al 10 jaar ervaring op zak zijn we behoorlijk bedreven geworden in het bieden van dat perspectief. Zo prikken we door je eigen terminologie heen: begrijpen wij – als nog onbekende potentiële gebruikers – wat je nou precies doet? En breng je die boodschap wel helder over – niet alleen de eerste keer, maar ook als een gebruiker een terugkerende klant wordt?
Niet altijd makkelijk om te vertellen, wel cruciaal om te groeien als onderneming. Het laatste wat je wilt is het contact met je eindgebruikers verliezen. Wanneer je scherp op jezelf durft te blijven en uit je eigen bedrijfsbubbel stapt zie je pas écht de mogelijkheden. Want alleen zo kun je van early adopters naar early majority groeien (lees meer over deze begrippen in dit blog)!”