Steeds meer bedrijven nemen hun verantwoordelijkheid in het tegengaan van klimaatverandering. Dat juichen we toe, want in de duurzame transitie hebben we iedereen nodig. Sterker nog: wat ons betreft is duurzaamheid zo snel mogelijk mainstream.
Maar als je organisatie bezig is met toekomstbestendig groeien, is de kans groot dat je er nog niet over communiceert. Veel organisaties zijn terecht voorzichtig omdat ze nog niet staan waar ze willen staan, én omdat ze bang zijn voor greenwashing. Consumenten prikken genadeloos door je heen als je verhaal rammelt. Wat kun je doen als je duurzame ambities wel degelijk intrinsiek zijn? En waarom zou je daar over communiceren?
1. Maak je ambities tastbaar en meetbaar
Soms is dat duurzame eindstation dus een stuk verder dan je wilt, en wacht je het liefst totdat je de bestemming hebt bereikt voordat je er over communiceert. Toch is het belangrijk transparant te zijn over de concrete stappen die je hebt gezet en gaat zetten. Waar staat je organisatie over 5 jaar? Welke stappen zet je wanneer om daar te komen? Welke beloftes doe je je gebruikers of opdrachtgevers? Je gebruikers, klanten & partners verwachten meer en meer openheid van organisaties over hun aandeel in de duurzame transitie en zullen dus ook vertrekken bij gebrek hieraan. Maak geen claims die je niet waar kunt maken, maar houd het dicht bij jezelf. Dat betekent dat je ook moet communiceren over de zaken die niet goed gaan. Zo blijf je weg van greenwashing en blijven je intenties niet alleen inzichtelijk, maar ook geloofwaardig.
2. Meerderheid consumenten baseert keuze op duurzaamheid
Steeds meer consumenten hechten waarde aan duurzaamheid bij het kiezen van een product. Er vindt dan ook een verschuiving plaats van het oude idee van een ‘consument’ – iemand die goedkoop en snel producten wil – naar het nieuwe idee van een ‘consumens’ – iemand die producten koopt gebaseerd op waarden. Een holistische benadering dus, waarbij je doelgroep zich steeds meer betrokken en verantwoordelijk voelt voor een betere wereld – óók in productkeuzes.
3. Klanten als loyale ambassadeurs door duurzaamheid
Meer dan de helft van consumenten geeft aan een emotionele band te hebben met producten of bedrijven die duurzaam zijn. En laat dit nou net een essentieel onderdeel zijn om een loyale klantenbase op te bouwen. Bovendien creëer je zo een steeds grotere groep van ambassadeurs, die gratis en voor niets jouw verhaal aan anderen vertellen. Daar kan geen campagne tegenop.
4. Duurzaamheid is belangrijk voor je personeel
Werknemers bij een duurzame organisatie hebben het gevoel dat ze bijdragen aan een groter geheel. Niet alleen dragen ze hun talent bij aan een betere wereld en koppelen ze zo hun eigen waardes aan het bedrijf, het biedt ook een gevoel van zekerheid. Duurzame bedrijven zijn immers bezig met de toekomst, en daarmee voelt het plekje van de werknemer verzekerd binnen het bedrijf. Ook bij het aantrekken van nieuw personeel is het belangrijk deze kernwaarde uit te stralen: een meerderheid van werknemers neemt duurzaamheid mee in hun carrièrekeuzes.
Ben je klaar voor een strategie, branding & communicatie die je eindgebruikers meeneemt in die omschakeling? Wij zijn experts in het vertellen van het verhaal van morgen.
Stuur een bericht naar Rozemarijn