Multitude

6 oktober 2021

Diversity Week: Hoe staat het met onze diversiteit en inclusiviteit?

Eén van de stappen die we hebben gezet is het aanstellen van een Diversity & Inclusivity focusgroep. Hierin werken collega’s aan onze D&I doelstellingen, en zorgen ze ervoor dat de gesprekken erover niet verslappen. Ook houden ze het team alert, zodat iedereen zich aan de eerder opgestelde actiepunten houdt.

Een aantal actiepunten van het afgelopen jaar
Na de trainingen van Nadine Ridder hebben we onze D&I focusgroep opgericht en werken we op regelmatige basis aan het verbeteren van onze processen en uitingen. Een concreet voorbeeld daarvan is het inclusief maken van onze vacatureteksten. We kijken bijvoorbeeld naar inclusief taalgebruik en houden we B1 Engels en Nederlands aan. Soms is ingewikkeld jargon nodig voor een functie, maar vaak ook niet. Daarnaast zijn we bezig met het ontwikkelen van een checklist waarmee iedereen kan nalopen of hun werkzaamheden wel inclusief uitgevoerd worden. Dat klinkt misschien abstract, maar we werken bijvoorbeeld vaak vaak met beeldbanken, illustratoren en fotografen. Bij het sourcen en briefen van beeld is zo’n checklist heel bepalend voor de uitstraling en het bereik van ons werk. Overkoepelend is het voor ons het belangrijkste dat we aan elkaar en onze opdrachtgevers blijven uitleggen waarom we diversiteit en inclusiviteit zo belangrijk vinden.”

En waarom is dat?
Verandering duurt vaak lang, ook bij ons. Als je er niet doorlopend alert op blijft verval je snel in je eigen blinde vlekken. Zo hopen we een diverser team te kunnen samenstellen bij de vacatures die nu en in de toekomst openstaan, maar zonder inclusieve bedrijfscultuur gaat ons dat niet op een duurzame manier lukken. En we willen het graag, want we geloven echt dat onze samenwerkingen en de kwaliteit van ons werk er beter van worden. Wanneer je zoveel mogelijk meningen, achtergronden en culturen binnen een team hebt, kun je in je werk ook de samenleving weerspiegelen zonder mensen onbewust buiten te sluiten. Je kunt dan juist bewust bezig zijn zoveel mogelijk mensen te willen bereiken.”

Waar kunnen we nog in groeien bij Multitude?
Nu we meer en meer een multidisciplinair team worden, ontstaat er ruimte voor meer verschillende mensen. In ons Development-team spreken we bijvoorbeeld allemaal dezelfde codetaal, dat is een geweldige gemene deler. Binnen de design-vacatures merken we dat dat lastiger gaat. In de aanmeldingen zien we veel witte, West-Europese sollicitanten. Na de training van Nadine zijn we een MBO-erkend stagebedrijf geworden, dat zorgt ook voor een breder bereik.”

Zijn er concrete actiepunten voor de komende tijd?
Om een concreet voorbeeld te noemen: ons kantoor is niet goed te bereiken voor mensen met een fysieke aandoening, daarom houden we andere kantoorruimtes in de gaten. Ook houden we ons actief bezig met het werven van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast moeten we vacatures verder verspreiden buiten ons netwerk. Via via kom je niet uit je eigen bubbel.”

Tot slot
We hebben nog een hoop werk te verzetten, en en onze focusgroep is niet de eigenaar van D&I binnen Multitude. We zorgen er wel voor dat de gesprekken en acties doorlopend onderdeel van ons werk zijn en blijven."

Heb jij ideeën voor onze D&I focusgroep? Kom ons team versterken!

Ga naar onze vacaturepagina.

Onze nieuwsbrief

Geen spam.
Wel up to date
over ons werk.

Gelukt!

Bedankt voor je inschrijving.

Meer talks

Artikel

De blik van Nick

Goede branding laat mensen de goede kant op bewegen. Maar lukt dat ook? En waar ligt dat aan? In de Blik van Nick laat creative director en co-founder Nick zijn licht schijnen op impactgedreven branding.

Nieuws

Nieuw bij Multitude: Corinne!

Bij Multitude zoeken we regelmatig een speld in een hooiberg: speciale talenten die van meerdere bordjes kaas gegeten hebben.