Koffie met… Andrea!

januari 21, 2020

Bij Multitude zijn we niet alleen een hecht team, maar ook allemaal individuen met een eigen verhaal. Samen werken we aan de vooruitgang naar een mooiere en betere toekomst, en helpen we sterke, verantwoorde merken hun duurzame droom te realiseren. Maar waar komt deze passie vandaan? Wat zijn onze persoonlijke beweegredenen om bij Multitude te werken, en vooral, waar streven we naar? Maak wekelijks nader kennis met Multitude, door de ogen van één van de teamleden. Vandaag; koffie met visual designer Andrea Vendrik.

Kun je kort omschrijven wat jouw rol bij Multitude precies inhoudt? 
Ik ben visual designer bij Multitude. Dat houdt in dat ik aan veel verschillende soorten projecten werk, zowel digitaal als print. In de praktijk werk ik veel aan websites en visuele identiteiten, en af en toe ontwerp ik eens wat drukwerk. Het is een hele brede functie. Het enige wat ik niet doe is motion design.

Heb je grafisch ontwerp gestudeerd?    
Ja, maar wel via een andere route dan de meeste grafische ontwerpers. Ik heb eerst sociologie gestudeerd na de middelbare school. Ik vond de kunstacademie wel heel interessant maar ik had geen mensen in mijn omgeving die die route kozen, dus geen rolmodel. Daardoor voelde het niet als een logische stap. Toen ben ik sociologie gaan studeren. Ik ben altijd al geïnteresseerd in mens & maatschappij, dus ik vond sociologie heel interessant. Het was ook een hele leuke studie dus ik ben heel blij dat ik die weg heb genomen. Tijdens mijn studie bleef ik wel ontwerpen, ik maakte het faculteitsblad en posters van feestjes. Daarom had ik na het behalen van mijn bachelor het gevoel dat ik toch wel verder wilde met grafisch ontwerp. Toen heb ik een stage en traineeship gedaan, en besloot ik een master in grafisch ontwerp te doen.

Sociologie komt natuurlijk ook wel van pas bij Multitude
Ik heb niet zozeer hele concrete kennis opgedaan waar ik nu iets mee kan in mijn baan bij Multitude, maar ik heb wel heel analytisch leren denken. We krijgen bij Multitude met veel verschillende opdrachtgevers te maken die allemaal werken in verschillende velden. Dankzij mijn studie sociologie kan ik goed onderzoeken hoe dat veld in elkaar zit en wie verschillende stakeholders en doelgroepen zijn. 

“Kledingstukken zijn vaak wegwerpproducten, dat vind ik lastig om te zien. Mensen bedenken zich niet hoeveel energie, grondstoffen en arbeid er nodig zijn om een kledingstuk te maken.”
Andrea Vendrik, visual designer

Hoe ziet een gemiddelde dag eruit voor jou? 
Ik sta meestal best wel laat op, ik ben geen ochtendmens. Zeker niet in de winter! Ik woon heel dichtbij de studio dus ik doe altijd alles heel last minute. Mijn vriend werkt voor zichzelf dus die begint meestal pas rond 10 uur. Als hij niet thuis slaapt merk ik dat ik veel makkelijker uit bed kom.

De gemiddelde dag breng ik eigenlijk van begin tot eind achter mijn computer door. Ik maak ontwerpen in Sketch, Illustrator en Indesign en beantwoord tussendoor mailtjes. Ik werk meestal aan 2 tot 3 projecten tegelijk en wissel die af. Ik vind dat we bij Multitude gelukkig heel goed omgaan met de tijd die we hebben; we plannen geen onnodige meetings in en proberen de meetings die wel nodig zijn goed te stroomlijnen.

Vorige week donderdag deden we een workshop met een nieuwe opdrachtgever waar we een nieuwe website voor gaan maken. We zijn gestart met een workshop Storymodels. We hebben samen met de opdrachtgever verschillende doelgroepen vastgesteld en belangrijke vragen beantwoord. Hoe komen de doelgroepen met de opdrachtgever in aanmerking? Wat zoeken ze, wat hebben ze nodig? Wat willen ze? Hoe vertalen we dit naar bepaalde features op de nieuwe website? Dat was heel erg leuk om te doen, vooral omdat we het samen met de opdrachtgever deden. Zij hebben zelf natuurlijk heel veel kennis. Dat geeft ons niet alleen veel inspiratie en energie, maar het is vooral heel nuttig. Ik vind sowieso het begin van een project heel erg inspirerend; alles is dan nog mogelijk.

Wat houd jou bezig in het weekend? 
Ik spreek graag af met vrienden voor etentjes, drankjes, een filmavond of feestje. Ik doe ook veel samen met mijn vriend, Wouter. Af en toe naar het museum, of een rondje hardlopen. En lekker samen koken. Ja, living the life, haha!

Heb je ook persoonlijke projecten waar je aan werkt in je vrije tijd? 
In het verleden heb ik een platform opgericht om duurzame en eerlijke kledingmerken beter vindbaar te maken: Go Frank. Inmiddels ben ik daar mee gestopt. Ik ben nu nog steeds met duurzame mode bezig maar op een andere manier; ik maak zelf namelijk ook graag kleding. Een tijd geleden maakte ik voor mijn vriend een broekpak, en dat viel zo goed in de smaak bij andere mensen dat ik dat nu op grotere schaal zou willen doen in samenwerking met een atelier in Amsterdam Oost. Dat is een atelier waar vluchtelingen werken die in hun thuisland ook kleermaker waren. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat zijn om dat uit te besteden.

Wat zouden mensen volgens jou moeten doen om de wereld een betere plek te maken? 
Ik vind dat mensen meer eigen verantwoordelijkheid moeten nemen om bewuster te leven. Maar tegelijkertijd vind ik het lastig om dat van mensen te verwachten, het is ook een privilege om je daar zorgen om te kunnen maken. Ik kan er bijvoorbeeld voor kiezen om biologisch te eten of korte vluchten te vermijden, maar voor veel andere mensen is dat helemaal geen optie omdat ze andere zorgen aan hun hoofd hebben. Dus ik denk dat het vooral moet komen van de overheid en het bedrijfsleven, niet alleen van het individu. We kunnen wel aan iedereen vragen om korter te douchen, maar ik denk dat dat uiteindelijk niet gaat helpen. De mensen die de macht hebben moeten wat doen, dan volgt de rest vanzelf.

Wat vind jij niet normaal dat door (een groot deel van) de wereld wel als normaal wordt beschouwd? 
Ik vind het niet normaal om de H&M in te lopen, daar een paar shirts te kopen, €30 af te rekenen en dat dan de maand erop weer te doen. Fast fashion kan echt niet meer. Het klinkt ook wel weer heel erg uit de hoogte, want ik snap dat niet iedereen geld heeft om duurzame kleding te kopen. Kledingstukken zijn vaak wegwerpproducten, dat vind ik lastig om te zien. Mensen bedenken zich niet hoeveel energie, grondstoffen en arbeid er nodig zijn om een kledingstuk te maken.

Denk je dat meer duurzame kleding de oplossing is? 
Nee, ik denk dat er voornamelijk bewustwording nodig is. Dat mensen gaan beseffen hoeveel het kost om al die kleding te produceren. We zouden allemaal minder moeten kopen en terug moeten naar een kleinere kledingkast. Dat vind ik zelf ook lastig hoor, want we zijn gewoon gewend om alles te hebben. Vroeger had iemand 2 broeken, nu hebben we er 20. Ik denk dat het al veel verschil zou maken als we teruggaan naar die situatie van vroeger. En als kleding duurder wordt, zullen mensen wel moeten veranderen. Als je een broek van €150 koopt en er zit een gat in, dan laat je die natuurlijk sneller maken dan een broek van €20.

Wat vind je inspirerend aan jouw werk? 
Ik vind het heel leuk om voor veel verschillende opdrachtgevers te werken die allemaal met een ander duurzaam en verantwoord thema bezig zijn, en niet alleen met geld verdienen. Dat is heel inspirerend en daar kom ik graag mijn bed voor uit!

Op welk project waar je in de laatste 6 maanden aan hebt gewerkt ben je het meest trots?
WISE, een activistische organisatie die zich inzet voor een groene energierevolutie. Ik heb voor hen een nieuwe visuele identiteit ontwikkeld en ben nu bijna klaar met de website. Ik vond dit project heel tof omdat ze een heel rijk verleden hebben, ze bestaan al sinds de jaren ‘70. Dus het was een grote uitdaging om te zien hoe we het verleden een plek konden geven in de nieuwe stijl. Ik vind het sowieso heel fijn om te werken binnen een kader. Niet helemaal opnieuw beginnen, maar iets aanpassen zodat het een connectie houdt met wat er al was en toch een fris nieuw beeld wordt.

Wat vind je het leukste aan werken bij een bureau als Multitude? 
Bij Multitude werken bijna alleen maar ontwerpers en dat is heel inspirerend. Iedereen die bij Multitude werkt vindt het ook belangrijk om bij een purpose driven design bureau te werken, dus we hebben allemaal gedeelde interesses. Daardoor vormen we een goed team.

Wat is jouw droomopdrachtgever? 
Een groot duurzaam modemerk lijkt me tof en uitdagend, maar ook iets wat meer in de culturele hoek ligt, zoals een museum.