Multitude

12 oktober 2021

Nieuw bij Multitude: Jasper

Sinds deze zomer hebben we Jasper als aanwinst in ons designteam. En daar zijn we heel blij mee, want Jasper ontwerpt de mooiste dingen! Een aantal voorbeelden vind je onderaan dit blog.

 

Vertel Jasper, hoe heb je ons gevonden?
Voordat ik hier kwam werken, was ik werkzaam als freelance grafisch ontwerper en als letterontwerper bij Bold Monday (een kleine maar grote Nederlandse type foundry). Door de corona crisis veranderde dit en uiteindelijk vond ik jullie op de vacaturewebsite Fontanel. Toen ik op jullie website kwam, waren er twee dingen die me meteen opvielen. Allereerst trok de RGB Blauw kleur me meteen aan – ik hou van RGB Blauw – en daarnaast zag ik terug in de opdrachtgevers dat jullie echt voor een betere wereld staan. In mijn ogen kom je er tegenwoordig als ontwerper/mens niet meer onderuit dat je onderdeel bent van een consumptie- en productiemaatschappij. Ik vind dat je daar een bepaalde verantwoordelijkheid in hebt en Multitude neemt die. Zo zag ik uiteindelijk veel parallellen tussen mij en Multitude, zowel in mindset als visueel.

Een ideale combinatie lijkt ons. Dat letterontwerpen trouwens… kan je daar nog iets meer over vertellen? Wat houdt dat precies in?
Ik heb aan de KABK in Den Haag mijn Bachelor grafisch ontwerp en Master letterontwerp behaald. Bij Bold Monday heb ik gewerkt als letterontwerper en font engineer aan zowel retail als custom fonts. Zo heb ik onder andere aan IBM Plex gewerkt, de nieuwe custom letterfamilie van IBM wereldwijd. Hierbij worden fonts ook ontworpen in verschillende schriften zoals Japans, Grieks en Arabisch bijvoorbeeld. Naast het ontwerpen van letters, logo’s en lettertypes werk ik ook graag met letters. Als grafisch ontwerper begint een opdracht bij mij vaak met de tekst en de typografie.

Heel tof! Heb je het letterontwerpen al toegepast bij Multitude?
Toevallig wel! Bij een pitch voor het Amsterdam Museum, en ik heb ook gewerkt aan een nieuw Spelalfabet… daar later vast meer over. Daarnaast ben ik natuurlijk visual designer, één van mijn eerste projecten bij Multitude was een campagne ontwerpen voor CJP die was gericht op MBO-studenten van 16-24. Om op te vallen tussen de enorme beeldenstorm die deze leeftijdsgroep krijgt, hebben we een eigen beeldenstorm gemaakt. [zie onderaan]

En dat zag er goed uit, al zeggen we het zelf. Wat vind je leuk om te doen in je werk?
Ik hou van puzzels, taal en verhalen. Als ontwerper los je telkens weer een puzzel op - welk verhaal wordt er verteld en hoe? Ik denk dat ik een vrij technische en analytische ontwerper ben, ik ben niet alleen in het verhaal geïnteresseerd maar ook in de techniek die wordt gebruikt om het te vertellen. Dat kan simpelweg tekst zijn, maar ook een app of een video game. Zo heb ik tijdens de lockdown een prototype ontworpen voor een videogame. Projecten die qua techniek of verhaal (net) buiten je comfortzone liggen, zijn vaak het interessantst om aan te werken en dagen je uit als ontwerper.

Een videogame ontwerpen… wie weet! Zijn er nog bepaalde ethische organisaties waar je graag mee zou werken?
Mmm… Ik haal zelf veel inspiratie uit fietsen en kamperen. Het leert mij om alles even los te laten en te beseffen waar het in het leven echt om gaat. Het leven is simpel met alleen je tent achterop je fiets. Een droom opdrachtgever zou voor mij dan ook een outdoor sustainable kledingmerk zijn, of een fiets (kleding) merk. En dan het liefst van begin tot eind - identiteit, logo, fonts, alles!

Klinkt als een open oproep voor nieuwe opdrachtgevers. Tot slot: hoe draag jij zelf bij aan betere wereld?
Naast dat ik steeds minder vlees eet, denk ik dat het goed is om na te denken over waar je iets koopt en waarom. Misschien heb je het wel niet nodig. En als het lokaal kan – koop dan lokaal! Zo koop ik elke week biologische groente uit de regio. Kan zijn dat er soms slakken tussen zitten, dus je moet altijd wel goed de groenten wassen.

Goeie tip! Benieuwd naar werk van Jasper? Kijk hieronder!

Onze nieuwsbrief

Geen spam.
Wel up to date
over ons werk.

Gelukt!

Bedankt voor je inschrijving.

Meer talks

Artikel

De blik van Nick

Goede branding laat mensen de goede kant op bewegen. Maar lukt dat ook? En waar ligt dat aan? In de Blik van Nick laat creative director en co-founder Nick zijn licht schijnen op impactgedreven branding.

Nieuws

Nieuw bij Multitude: Corinne!

Bij Multitude zoeken we regelmatig een speld in een hooiberg: speciale talenten die van meerdere bordjes kaas gegeten hebben.