Wereldwijde impact
We zijn de hoogst scorende B Corp (Benefit Corporation) van de Nederlandse bureauwereld. We zijn er trots op onderdeel uit te maken van een wereldwijde community. De beweging werd in 2006 in Amerika opgericht en is nu ruim zeven jaar actief in Nederland. Bedrijven als Fairphone, Tony Chocolonely’s, Dopper, Triodos Bank en Patagonia gingen ons al voor. Dat is niet niks, want om B Corp gecertificeerd te worden moet je als organisatie een zeer uitgebreide accreditatie ondergaan. Goede intenties zijn niet genoeg, er wordt grondig gekeken naar welke positieve impact je als bedrijf al daadwerkelijk realiseert.
Een B Corp zijn betekent kort gezegd; mensen en de planeet zijn belangrijker dan winst. Dit houdt in dat we onze sociale en maatschappelijke impact als primaire maatstaven beschouwen voor het meten van succes. Natuurlijk moet je ook financieel gezond zijn om je sociale- en maatschappelijke doelstellingen te halen. Gelukkig hebben we de juiste balans gevonden tussen purpose en profit.
B Corp Assessment
Aan de hand van het B Impact Assessment hebben we onze bedrijfsvoering en organisatie onder de loep genomen en beoordeeld op vijf gebieden: bestuur, klanten, medewerkers, milieu en gemeenschap. Om B Corp gecertificeerd te zijn moet je op minstens 80 (van de 200) punten scoren. Om maar een voorbeeld te noemen, Patagonia trapte in 2011 hun B Corp-certificering af met een score van 107.3. Inmiddels zitten ze op 151.5 punten. In 2020 scoorden we 91.8, inmiddels zijn we gehercertificeerd met 104.8 punten. Dat is de hoogste score in de Nederlandse bureauwereld.
Zo maken wij impact
Profit: Door niet alleen te focussen op het maken van winst, hebben we meer houvast op de doelstellingen en resultaten (sociale en maatschappelijke impact) die voor ons, en onze opdrachtgevers, belangrijk zijn.
People: Iedereen die bij Multitude werkt is persoonlijk betrokken bij onze missie, en maakt op persoonlijke wijze impact. We werken regelmatig voor pro bono initiatieven die wél de wereld verbeteren, maar niet de financiële middelen hebben om een creatief bureau te betalen. Daarnaast doneren we sinds 2020 1% van onze winst aan goede initiatieven. En bieden we onze services ook, met een mooie korting, aan achtergestelde groepen. Want iedereen met een goed idee om de wereld een betere plek te maken, verdient een steuntje in de rug.
Maar we zijn er nog niet
Eenmaal gecertificeerd betekent niet voor altijd gecertificeerd. Iedere drie jaar moeten we, net als andere B Corps, onze accreditatie vernieuwen. Dat houdt ons scherp om binnen die drie jaar hard toe te werken naar een nog betere score. Zo schenken we op dit moment bijvoorbeeld extra aandacht aan onze diversiteitsdoelstellingen, de betrokkenheid van onze opdrachtgevers bij het vergroten van onze impact en het het nog verder verkleinen van onze ecologische voetafdruk.
Laten we samenwerken
Genoeg over ons, we zijn nieuwsgierig naar jou. Wil je ook voorlopen in de wereld van morgen?
Neem contact op