Een merk dat – met jou – voor keuzevrijheid strijdt.

Zwart wit foto van vrouw met stoere blik en donkere krullen.

Niet luisteren naar vrouwen* zelf? Dat moet anders

Beslissingen over je lichaam maken als vrouw*? Grote kans dat iemand anders dat al voor je heeft gedaan. Aan vergadertafels, in achterkamers, of in de Tweede Kamer. Daarom richtte het Humanstisch Verbond een belangenorganisatie op voor iedereen met een baarmoeder, zodat eerlijke en betrouwbare informatie rondom anticonceptie & abortus toegankelijk wordt. Multitude bedacht de naam Ava en zette het merk strategisch verder op de kaart. Met onder andere een gloednieuwe website en meerdere campagnes werd het meteen duidelijk wat Ava onderzoekt, informeert én vertegenwoordigt. Daarbij stonden vrouwen* en hun ervaringen zélf centraal. Want een zorgsysteem en beleid waar niet naar vrouwen* geluisterd wordt? Dat moet anders.

  • Strategie
  • Branding
  • Development
  • Copywriting
Logo van Ava

Resultaten

  • Op het Ava-platform kunnen vrouwen* elkaar anoniem ontmoeten. Belangrijk, want veilig contact tussen lotgenoten helpt om taboes te doorbreken en gevoelens bespreekbaar te maken. Na het inloggen vind je bovendien tientallen extra artikelen die meer achtergrondinformatie geven over abortus en anticonceptie.
  • Zowel in tekst als in ontwerp was het belangrijk om niemand buiten te sluiten. Abortus en anticonceptie zijn relevante onderwerpen voor iedereen met een baarmoeder, ongeacht genderidentiteit. Kleuren zijn daarom expliciet niet alleen roze, en de term ‘vrouwen*’ krijgt altijd een asterisk met uitleg.
  • Dankzij de werving- en donatiecampagne ‘Dat moet anders’ kregen vrouwen* inzicht in verouderde wetten en bizarre feiten over abortus en anticonceptie. En dat wierp zijn vruchten af: Meer dan 10.000 vrouwen* zijn het er mee eens dat het anders moet, en hebben zich aangemeld als lid van Ava en/of gedoneerd. Eindresultaat? Een financieel sterke organisatie met bestaansrecht.
  • Met een stevige branding wist Ava meteen de brug te slaan naar een groter publiek – grote namen zoals Tim Hofman riepen al snel volgers op om lid te worden of te doneren. De relevantie van Ava werd dan ook meteen duidelijk: in samenwerking met Pak de macht gaf Ava een krachtig tegengeluid aan anti-abortus demonstranten.
foto van huisstijlhandboek van Ava op blauwe achtergrond.

Aanpak

Dankzij een uitgebreid positioneringstraject met workshops in het begin, wisten we een stevige basis te leggen onder alle assets die zijn ontwikkeld. Handig, want zo ontwikkelden we een volledig pakket waar Ava de komende jaren mee uit de voeten kan. Met een driehoek als uitgangspunt hebben we Ava dan ook van begin tot eind strategisch kunnen opbouwen. Zowel in ontwerp als in tekst zie je de herhaling van het getal drie terug, bijvoorbeeld in het logo (a-v-a) en in de missie (Ava spreekt, luistert en informeert). Elk element staat op zichzelf, maar blijft verbonden met de rest van het merk. Dankzij een nauwe samenwerking met moederorganisatie Humanistisch Verbond en voorzitter Eva de Goeij hebben we een platform ontwikkeld dat uitnodigt tot gesprek. Ava bevindt zich daarmee tussen een belangenorganisatie en een activistisch platform in, en vult het gat dat is ontstaan tussen vrouwen* en beleidsmakers.

Foto van laptop met daarop de website van Ava.
foto van een mobiele telefoon met daarop de website van Ava
Icoon van een oog op een blauwe achtergrond
icoon van een hart op een blauwe achtergrond
icoon van een vinkje in een kader op een blauwe achtergrond
icoon van een vraagteken op een blauwe achtergrond
foto van drie mensen die posters van ava op karton plakken om als protestbord te gebruiken
foto van een poster van ava met de hashtag: dat moet anders.

Samen met

Opdrachtgever

  • Humanistisch Verbond
  • Eva de Goeij

Online marketing

  • Maurits van Eeghen

Fotografie

  • Willemieke Kars

Laten we samenwerken

Genoeg over ons, we zijn nieuwsgierig naar jou. Wil je ook voorlopen in de wereld van morgen?

Neem contact op