Op Maria en Xantippe na bestaat het oude Nederlandse spelalfabet alleen uit mannennamen. Gelukkig is Het Nieuwe Spelalfabet er nu: een wetenschappelijk onderbouwde namenlijst die de huidige Nederlandse samenleving wél representeert. Een goed initiatief dat een vaste plek verdient in het digitale landschap. Daarom ontwierpen en ontwikkelden we de website, (online) campagne en het educatiemateriaal – pro bono. Om het nieuwe platform zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken kan elke gebruiker zelf met Het Nieuwe Spelalfabet aan de slag. Zo is er voor het platform een namengenerator ontwikkeld waar je gemakkelijk leert hoe je jouw postcode of naam spelt. Maar ook het memoryspel en de spiekposter bieden geheugensteuntjes voor iedereen die aan de telefoon in de knel komt. De lesbrief geeft docenten handvatten om het gesprek aan te kaarten in de klas, én op gang te houden. Als resultaat is Het Nieuwe Spelalfabet niet zomaar een (wetenschappelijke) lijst, maar echt een tool die mensen kunnen gaan gebruiken in hun dagelijkse leven.
En dat werd opgemerkt! Het Nieuwe Spelalfabet won maar liefst twee awards bij de Dutch Creativity Awards: Goud kregen we in de categorie Society, Diversity, Equity & Inclusion’, brons in de categorie Culture.
We hebben plekken nodig om te oefenen met inclusief taalgebruik. Omdat we onze materialen eerst testten met HR-managers, leraren en gebruikers konden we ze doorontwikkelen voor het grote publiek. Met de website, spiekposter, namen-generator en het educatiemateriaal creëerden we directe triggers om nieuwe gebruikers te laten oefenen met het Spelalfabet. Doordat de uitkomst van de generator social media-proof was, werden duizenden mensen uitgedaagd om hun eigen naam te spellen – en dit te delen.
Jill Mathon, initiatiefnemer Het Nieuwe Spelalfabet
Genoeg over ons, we zijn nieuwsgierig naar jou. Wil je ook voorlopen in de wereld van morgen?
Neem contact op