Een merkidentiteit die zichzelf elke twee jaar ‘refresht’

Een modulair merk dat zich aanpast aan plekken, kunstenaars en bezoekers

Amsterdam wordt gedefinieerd door zijn diverse en constant bewegende stadscultuur – maar die cultuur stopt vaak bij de museumdeuren. Dat draaide het Amsterdam Museum om met REFRESH, een tentoonstelling die zowel binnen als buiten het museum bestaat. Om kunstenaars, locaties en het museum zelf met elkaar te verbinden, werden wij gevraagd om de visuele identiteit voor REFRESH ontwikkelen. We creëerden een brand dat deze verhalen & kunstwerken een platform biedt. Elk werk, elke maker, elke plek en elke bezoeker kan aan de slag met de bouwstenen van het merk  – bijvoorbeeld op de website van REFRESH en d.m.v. Instagram filters – waardoor het merk bruikbaar wordt voor iedereen die er onderdeel van is. De visuele identiteit van REFRESH is letterlijk in staat zichzelf te verversen – heel belangrijk voor een evenement dat elke twee jaar terugkeert en toch herkenbaar moet blijven. 

  • Strategie
  • Campagne
  • Design
  • UI & UX
  • Motion graphics
  • Development

Resultaten

  • Door een intuïtieve en toegankelijke merkgenerator te creëren, kunnen het Amsterdam Museum, kunstenaars en deelnemende locaties hun eigen merkactivaties maken zonder ons te hoeven raadplegen.
  • We ontwikkelden een uniek lettertype voor REFRESH, gebaseerd op het overkoepelende patroonsysteem – waarmee we een reeks varianten voor elke letter maakten. Daarmee kreeg alles wat we opleverden een uniek woordmerk.
  • We hebben het barrière-brekende karakter van REFRESH gebruikt om de barrières rondom branding te doorbreken: iedereen mag het gebruiken.

Aanpak

Amsterdam bestaat bij de gratie van mensen die zich de stad eigen kunnen en mogen maken. Wij bouwden het merk REFRESH op diezelfde waarden: alles wat we maakten is modulair, in beweging en klaar om afgebroken en weer opgebouwd te worden. Daarmee is het een democratisch, dynamisch merk geworden dat in al zijn combinaties herkenbaar blijft.

“Wij hebben als Amsterdam Museum op een hele fijne manier met Multitude samengewerkt. Na onze zeer succesvolle samenwerking rondom de digitale tentoonstelling Corona in de Stad, hebben we samen met Multitude ook heel prettig samengewerkt aan het project Refresh Amsterdam. Daarin heeft Multitude laten zien dat het zowel strategisch als creatief behoort tot de meest interessante bureaus van Nederland.”

Maurice Seleky, Head of Marketing & Communications bij Amsterdam Museum

Samen met

Opdrachtgever

  • Maurice Seleky
  • Rijntje van Wijk

Fotografie

  • Kevin Osepa

Patronen

  • United Painting

Development

  • Okaia

Laten we samenwerken

Genoeg over ons, we zijn nieuwsgierig naar jou. Wil je ook voorlopen in de wereld van morgen?

Neem contact op